2013.08.02.
17:45

Írta: mazsiblog

Kreativitás - rajzolás, írás

A kreativitás híd a tanuláshoz. Ha gyermeked kreatív és kíváncsi nagyobb az esélye, hogy önállóan megoldást talált a felmerülő problémákra - pl: hogyan akadályozza meg, hogy az építőkockákból felépített tornya eldőljön. A kreativitás hozzájárul, hogy gyermeked érdeklődő, gondolkodó, magabiztos iskolás legyen. Fontos, hogy ne várjon  a megoldásra, hanem neki is legyenek saját ötletei, hogyan oldhatná meg a problémát.

Az első lépés a kreativitás felé, ami már egészen pici korban elkezdhető, ha megismerteted totyogódat a rajzeszközökkel. Adj a kezébe egy zsírkrétát vagy színesceruzát és figyeld, hogyan használja őket, majd ahogy nő hogyan lesznek mozdulatai egyre koordináltabbak és "művészete" egyre komplexebb.

A nagyon pici gyermek számára az írás és a rajzolás egy és ugyanaz. Valamiféle jelek, vonalak a papíron. Amikor elkezd rajzolni felfedezi, hogy összefüggés van a ceruzát tartó keze és a papíron keletkező vonal között. Azután felfedezi hogy a papíron keletkező vonal erősségét, vastagságát ő befolyásolja azáltal, hogy milyen erősen nyomja a zsírkrétát a papírhoz. Képzeld el micsoda öröm, hogy mostmár ő is "nyomot" tud hagyni a világban. Ez a fejlődés egy lépcsőfoka, egy olyan "tudás", amit ő irányít.

Kora gyermekkorban a rajzolás és írás fejlődés következő szakaszait különböztethetjük meg.

15 hónapos kortól - 2 1/2 éves korig 

Ekkor tapasztalja meg a gyermek, hogy mozdulatai következtében vonalak, firkák keletkeznek a papíron. Ezek a firkák vállból indított nagy mozdulatok eredményei. Ha megfigyeled a zsírkrétát is ökölben fogja. Ebben a korban különös élvezetet jelent számára az alkotás. Ekkor ismerkedik a festék illatával a zsírkréta anyagával.

2 - 3 éves kor között

Ahogy a gyermek egyre nagyobb kontrollal rendelkezik a kéz és ujjak izmai felett úgy válik a firkálgatása egyre szabályozottabbá. A totyogók ökölbeszorított kézzel rajzolják az ismétlődő csigavonalakat vagy vízszintes és függőleges vonalakat, de ahogy telik az idő és a gyermek ügyesedik egyre inkább képes a rajzeszközöket a mutató és hüvelykujja közé fogni.

2 1/2  -  3 1/2 éves kor között

Ebben a korban a gyerekek felfigyelnek rá, hogy az írás egyenes és görbe vonalak meghatározott mintázata. Egyesek esetleg már meg is próbálják utánozni a betűket. Ilyenkor, ha megkérdezed gyermeked el is magyarázza neked éppen mit írt a papírra. De semmiképpen ne erőltessük az írást és ne kezdjük el magyarázni a gyermeknek, hogy ezt vagy azt a betűt hogyan írjuk helyesen. Ennek is eljön majd az ideje.

3 - 5 éves kor között

3 éves kor után a gyermek meg is tudja nevezni alkotását. Általában emberek, állatok vagy olyan tárgyakként említik, amit ismernek. Ez időről, időre változik.

Hamarosan már előre meg is tervezi mit fog rajzolni. Egyre több részlet jelenik meg a képeken, egyre ügyesebben használja a rajzeszközöket és egyre több színt alkalmaz.

Amit érdemes megfigyelni, hogy a gyermek első képei inkább körökből épülnek fel, mint a napocska vagy ugye emlékeztek ti is a török basa nagy a hasa című versikére, amit szintén körökből felépülő emberkével ábrázolunk.

Ez a kor egy újabb mérföldkő a gyermeki gondolkodás területén, ugyanis ekkor már felismeri, hogy az összefüggő vonalak valamit ábrázolhatnak pl: házat, cicát. Sőt a rajzáról történetet is tud mesélni.

5 éves kor körül észreveheted gyermekeden, hogy elkezdi másolni a betűket, számokat könyvekből, újságokból. 

Hogyan fejlesztheted gyermeked kreativitását otthon?

1, A rajzolást, kézművességet építsétek bele a közös játékidőbe. Olyanokat mint, festés, színezés, ollóval vágás, krétával rajzolás az utcán, papír ragasztás, só gyurmázás stb. Öltöztesd a gyermeket olyan ruhába, amit nem sajnálsz ha festékes lesz, de akár gyerekre méretezett festőköpenyt is vehetsz vagy mosható filctollat, festéket.

2, Ne adj instrukciókat. Engedd, hogy gyermeked kutasson, felfedezze saját alkotóképességét. Ha ott ülsz mellette és örömödet leled benne, ahogy a gyermek alkot, ezzel már mindent megadtál neki, amire a kreativitásához szüksége van.

3, Ne arra koncentrálj, hogy ő mit rajzol, hanem, hogy mit gondol a rajzáról. Nem baj, ha a fa lombja lila színű vagy a virág magasabb a fánál. Ne mondj olyanokat, hogy a fa lombját zöldre kellett volna színezned. Inkább mondd azt "Ez a kép igazán szép színes", "Ez a kép nagyon érdekes, látom sokat dolgoztál rajta.", "Mesélj, mit ábrázol a rajzod!"

4, Ismertesd meg gyermeked minél többféle eszközzel: Rajzoljatok az utcán krétával, gyurmázzon, fessen ecsettel, rajzoljon színesceruzával, zsírkrétával, fessen szivaccsal. Tapasztalja meg, hogy ezek az anyagok hogyan reagálnak, ha víz éri őket. (A krétát elmossa az eső, a festék színei összekeverednek stb.)

5, A kreatív tevékenység nagyon jól használható a gyermek dackorszakában vagy ha valamiért dühös. Ilyenkor adj a kezébe papírt, ceruzát és kérd meg, hogy rajzoljon vagy rajzolja le az érzéseit.

6, Ha gyermeked megmutatja neked, hogy mit írt vedd komolyan. Írjon bevásárlólistát, amikor boltba mentek vagy írjon levelet a nagymamának. Ezek mind nagyon fontos lépések abba az irányba, hogy a gyermek megtanulja a szavaknak jelentésük van.

Ami pedig a legfonotosabb! Ha tudod a gyermek alkotásait tedd ki a falra vagy polcra. Nem kell feltétlenül a nappaliban. Oda csak a számodra legkedvesebbet tedd. De biztosan találtok egy helyet a lakásban, ahol az újabb és újabb alkotások helyet kaphatnak.

Jó kreatívoskodást kívánok!

Szólj hozzá!

Címkék: kreativitás rajzolás gyermekrajz írás fejlesztés rajzeszközök

A bejegyzés trackback címe:

http://mazsolajatek.blog.hu/api/trackback/id/tr205439723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.