Óvodás gyerekek számára nagy kihívást jelent, amikor bizonyos szabályok, instrukciók szerint kell dolgozniuk, viselkedniük. Gyakran visszakérdeznek nem lehetne-e kiszínezni, csillagozni stb. Ez az ő korukban természetes. Hogyan segíthetjük gyermekünket a szabályokkal történő megismerkedésben és hogyan fogadtassuk el vele a szabályok betartását? Természetesen itt is segítségünkre vannak a játékok.
A szabályjátékok lényege a készen kapott szabályok betartása. A szabályokat komolyan kell venni, különben felborul a játék. A játék szabályai viszont nem mindig merevek, sőt a résztvevők a játék során maguk is alkothatnak szabályokat.
A szabályjáték kialakulásának feltétele:
- intellektuális fejlettség: a gyermek képes legyen a szabályokat megérteni
- képes legyen igazodni a szabályokhoz
- frusztrációtűrés
Ha a gyermek számára túl nehéz a játékfeladat, a szabály nem ösztönzi cselekvésre, megnő a kudarctól való félelem és a játéköröm helyére kényszeres igazodás léphet. Ennek következménye, hogy a gyermek kilép a játékhelyzetből, abbahagyja a játékot vagy csalással kivonja magát a játékszabályok alól. (Willon, 1958)
A felnőttek (szülő, óvónő, tanítónő) feladata a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő játék szabályainak ismertetése, betanítása.
Szabályjáték lehet mozgásos és/vagy szellemi játék.
Mozgásos szabályjáték a bújócska, fogócska, tűz-víz-repülő vagy a nép játékok (pl. ég a gyertya ég, lánc-lánc eszterlánc stb)
Szellemi szabályjáték: társasjátékok, kártyajátékok, memóriajátékok stb
A társasjátékok szabályain a gyermek fejlettségének megfelelően könnyíthetünk, így ő is örömét leli a játékban és nem fog nehezére eseni a szabályok betartása, sőt ő fog bennünket figyelmeztetni arra.
A szabályok elfogadásában sokat segít, ha a játék során példát mutatunk és mi pontosan betartjuk a szabályokat sőt a gyermekkel is betartattjuk azt a játék kezdetétől fogva.
Egy kis versengés érdekesebbé teheti a játékokat, de nem szabad, hogy a játék egyedüli célja a győzelem megszerzése legyen, mert akkor elvesztjük a játék örömét. Ha a gyermek élvezi a játékot, jobban képes mozgósítani a képességeit. Fontos, hogy a játék közös örömét emeljük ki.
Ha a gyermek a közös játék során megtapasztalja, hogy vannak helyzetek, amikor szabályokhoz kell igazodnia az iskola szigorú szabályaival, tanítási rendjével is könnyebben megbírkózik majd.
Jó szórakozást kívánok!
Irodalom: B. Lakatos Margit - A játék pszichológiája
Szász Judit - A szabályjáték