Az óvodákban elkészültek a nagycsoportosok grafomotoros felmérései. Kinek jobban, kinek kevésbé jól sikerült. Mi is ez a felmérés pontosan és hogyan segíthetsz a gyermekednek, hogy képességeit fejlesztve vagy megerősítve magabiztosan lépjen az iskolába?
Mit jelent a szó "grafomotoros"?
A "grafomotoros" kifejezés az írás kivitelezéséhez szükséges rajzoló és írásmozgások megnevezése.
A grafomotoros zavar (diszgráfia) a fejletlen finommozgás koordináció megnevezése.
Mik a grafomotoros zavar jelei?
A gyermek ügyetlen, finommozgás koordinációja elmarad társaitól, nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, gyúrmázni, nehezen tudja begombolni a ruháját stb. Nem szereti vagy elutasítja azokat a tevékenységeket, amelyekhez finom ujjmozgások szükségesek.
Hogyan fejleszthető?
A gyermekek többsége a fejében tudja, hogy mit kellene tennie, de a végrehajtás már nem megy nekik. Ezért olyan feladatok, eszközök szükségesek, melyek a kéz ügyességét segítik elő, valamint a kéz és az agy működése közötti összhangot teremti meg. A foglalkozások során igyekezzünk a lehető legtöbb segítséget megadni a kicsiknek, hogy önállóan fedezhessék fel "én is meg tudom csinálni".
1 feladat:
Az egyszerű manuális feladatoktól indulunk el.
Gyöngyfűzés
(gyöngyfűző, kicsi)
Pötyi
(margaréta pötyi)
Gyurmázás
A gyermek gömbölyítsen egy golyót gyurmából, majd a mutató és hüvelykujja között görgesse azt
2, feladat:
A laza csuklómozgásokat és a ceruzafogást segítő eszközök
Íráselőkészítő feladatlapokkal:Ez a fából készült feladatlap elsősorban a háromujjas fogással és a csukló többirányú mozgatásával készíti elő az írás tanulást.
(íráselőkészítő feladatlapokkal)
Mágneses golyóvezető: Vezesd a golyókat középre a mágnesrúd segítségével!
(mágneses golyóvezető)
Jelek és vonalak: Játékos gyakorlással készíti elő a betűk és számok írását. Többször felhasználható, letörölhető, hajlékony, elszakíthatatlan müanyagból készül.
(jelek és vonalak)
(vezesd a vonalon)
Téri tájékozódás:
Az első ostályos gyerekeknek tisztában kell lenniük a jobb, bal, alatt, fölött, mellett, között, mögött viszonyfogalmakkal. ezeket ismerniük kell a saját testükön, térben és síkban is. A gyerekeknek először saját testrészeikkel, saját testhatáraikkal kell tisztában lenniük, hogy megértsék a jobb, bal irányokat is.
1, feladat
Játszunk a testrészekkel!
- Utasításra mutassa meg gyermeked a testrészeit
- Most te mutass a testrészre és ő nevezze azt meg.
2, feladat
Az alatt fölött, mögött, mellett irányok begyakorlása.
- kérd meg a gyermeked: "Nézz fölfelé! Nézz a lábad elé! Fordulj meg!"
3, feladat:
Mini Lük
A térirányok gyakorlására nagyon jó a Mini Lük Tér-irány gyakorlatok füzete. A füzet színes rajzokkal ábrázolja az emberek, állatok és klülönböző tárgyak egymáshoz való voszonyát.
(MiniLük tér-irány gyakorlatok)
MiniLük Iskolába készülök: A következő képességeket fejleszti
- rész-egész megfeleltetése
- színek és formák megkülönböztetése
- ellentétek egymáshoz rendelése
(miniLük Iskolába készülök)
Főleg 5-7 éves korban, a normál érési folyamatra építve lehet ugrásszerű fejlődést elősegíteni, mert ebben az időszakban zajlik a kézizmok a kézközép csontok erősödése, a finommozgás koordinációjáért felelős agyi működés kiépülése.
A grafomotoros fejlesztés kihat az agy egyéb területeinek fejlesztésére is ezáltal fejlődik a logikai- és kombinációs készség, tájékozódó képesség, kreativitás.
Fontos, hogy megalapozzátok a gyermek iskolához, tanuláshoz fűződő pozitív viszonyát.
(forrás: logopédia mindenkinek, magyar fejlesztőpedagógusok és gyógypedagógusok nemzetközi szakmai egyesülete)